Ashi Waza - Lábtechnika/Lépéstechnika

Minden küzdelemhez szervesen hozzátartozik a küzdőmozgás, mely jellemzően a lábakkal végrehajtott lépések-ellépések-fordulások és ezek kombinációit jelenti, melyet összefoglalóan 'ashi waza'-nak nevezünk. Az alábbiakban részletezzük ezeket a lépéseket, lábtechnikai elemeket - az egyszerűség kedvéért - küzdőállásban (jiyu kamae). Természetesen nem csak küzdőállásban hajthatók végre, hanem az összes ismert (Tachikata/Tachi Waza) - nem átmeneti - állásban ugyanúgy.

Mawatte

['megfordulás'] A szabad küzdelemben viszonylag ritkán alkalmazzuk a megfordulást, mivel a legtöbbször egy-az-egy-ellen zajlik a verseny-, vagy gyakorlóküzdelem. Egy utcai szituációban azonban - ahol egyidőben több ellenféllel is fel kell venni a küzdelmet - szükség lehet a stabil megfordulásra, hogy a hátunk mögött levő ellenfél szembe kerüljön. Az edzéseken, ha küzdőállásban hajtunk végre küzdőkombinációkat, akkor a sor végén az alábbiak szerint hajtjuk végre a megfordulást.

Legtöbbször a hátul levő lábbal kezdünk: egyszerűen keresztbe lépünk - mintegy tengelyesen tükrözve az aktuális állást -, így a hátul levő láb kerül előre, valamint az állás oldala megfordul. 

Bizonyos esetekben (pl.: Sanchin Dachi) az elöl levő lábbal lépünk keresztbe elöl, majd ilyenformán fordulunk meg/váltunk oldalt. Kokutsu Dachi esetében pedig a jelenlegi kihon szerint az elöl levő lábbal befordulunk Sanchin Dachiba, majd továbbfordulva, és az ellenkező lábbal (ami hátul volt eredetileg) folytatva a mozgást keresztbe húzzuk elöl. Mawatte videó (mozgásban végrehajtott kihon-elemekkel)

Oi Ashi: 

['nyit-zár'] Előrehaladásban az elöl levő láb nyitja az alapállást, majd a hátul levő láb követi és visszazár az eredeti állásba. Hátrafelé haladva a sorrend fordított, vagyis a hátul levő láb nyitja az állás, majd az elöl levő zár. Oi Ashi videó

Okuri Ashi

['zár-nyit'/'szökken'/'sasszé'] Előrhaladásban fordított sorrendben történik, mint az 'oi ashi'. Vagyis a hátul levő láb zár, majd az elöl levő láb nyit. Okuri Ashi videó

Fumi Ashi

['előrelép'] Az egyik legegyszerűbb lépés: voltaképpen a hátul levő lábbal egyenes vonalban előre lépve, fordított oldallal vesszük fel ugyanazt, vagy egy másik állást. Fumi Ashi videó

Kosa: 

['lábváltás'] Voltaképpen lábváltással egybeni oldalváltás (hantai). Végrehajtása lassan: az elöl levő láb a hátullevő láb mellé zár (tulajdonképpen Musubi Dachi), majd a korábban hátul levő láb előre lép. Ezzel egyidőben az állás oldala megváltozik, vagyis ugyanaz a kéz és láb van elöl. Gyorsan végrehajtva (gyakorlatban) ez a tulajdonképpen ugrásszerűen végrehajtott oldalváltást jelent. Kosa videó

Kaiten

['forgás'] A 'kaiten' szó szerint forgást jelent. A mozgás során előre haladáskor a hátsó lábbal lépünk előre úgy, hogy 'hátra-kifelé' fordulva (a forgásponthoz képest a hát van közelebb és az arc kívül) az elöl levő láb mellé lépünk, majd tovább teljes fordulattal előre. A forgás közben az elöl levő láb tulajdonképpen forgástengelyként működik és nem mozdul, csak a talppárnán (kissé megemelt sarokkal) forog. A hátul levő (mozgó) láb útvonala nem köríves, inkább 'V' formához hasonló. A mozgás kulcsa a csípő gyors forgatása.

Hátrafelé haladva ('sagari') a mozgás fordítva történik, vagyis az elöl levő lábbal mozgunk (a hátul levő a forgáspont) és a forgás 'előre-befelé' történik (a forgásponthoz képest az arc van közelebb és a hát kívül). Kaiten videó

Sagari

['hátramozgás'] A fent részletezett lépések visszafelé, vagyis hátra irányban. Minden lépést így fordított sorrendben kell végrehajtani. A 'sagari' szó szerinti jelentése 'le', vagy 'lefelé'.

Sabaki

['elmozgás'/'kilépés'/'ellépés'] Leginkább a valós küzdelem használt, jól alkalmazható lépés kombináció, melynek során az 'uke' (fogadó fél) elmozdul a 'tori' (támadó) támadásának irányából. Ez történhet hátra, vagy előre valamelyik oldaliránnyal kombinálva. Sabaki videó

Tai Sabaki

['ellépés forgással'] Hasonló a 'sabaki'-hoz, azonban itt a teljes test elmozog és legtöbbször el is forog. Célja, hogy a támadás irányából kilépve megfordulunk (ti. 'kaiten'), így a támadóval egy irányba nézünk, majd a támadás erejét felhasználva és a saját erőnkkel kiegészítve nagyobb erővel tudjuk a 'tori'-t kimozdítani az egyensúlyából. Emiatt jól alkalmazható egyes dobásoknál (formagyakorlatokban megtalálható elem - bunkai során azonosítható egyértelműen). Jellemzően a Judo, Aikido és a legtöbb fegyveres küzdőrendszer használja, de a Karate repertoárjában is megtalálható. Tai Sabaki videó